Op donderdag 20 april presenteerden onze Partner BI specialisten Lisa en Marit aan de hand van twee concrete praktijkvoorbeelden hoe jij meer uit de data van Partner BI kan halen. In de fonQ Partner BI omgeving krijg je alle beschikbare data over jouw prestaties en klanten in één oogopslag te zien: van het verloop van productvoorraad tot aan wie je klanten precies zijn. We delen de belangrijkste takeaways uit het Webinar in deze blog.

”Retailers die gebruik maken van voorspellende analyses behalen 73% hogere conversie dan retailers die geen gebruik maken van data” ~ IBM & Accenture
Hoe vergroot ik mijn online marktshare?
Deze vraagt heeft Milou, E-commerce Manager bij een specialist in meubels. Haar collega van de afdeling inkopen vertelde dat er bij fonQ veel potentie in het segment kasten zit en dat dit haar kan helpen haar doel te bereiken. Met een duidelijk KPI van +10% marktshare, wilde Milou een meer data-gedreven beslissing maken.
- In de My fonQ Customer report is onder andere een overzicht voor share per segment te vinden. Hierin is procentueel aangegeven hoe groot de verschillende segmenten die jij verkoopt binnen fonQ zijn.
- Met dit inzicht, ziet Milou dat de share op kasten verzadigd is, maar dat er kansen zijn in het segment woonaccessoires. Binnen de Partner BI omgeving is het mogelijk een laag dieper in de data te gaan, dus je kan specifiek inzoomen op het segment wat jij wil zien. Het dashboard wordt hier dan op aangepast en hiermee kan een data gedreven beslissing gemaakt worden.
- Milou zou ervoor kunnen kiezen haar hardlopers in het segment woonaccessoires een spotlight te geven, om zo de totale online marktshare met 10% te vergroten.
Hoe zorg ik ervoor dat de klant mijn merk betrouwbaar en kwalitatief vindt?
Accountmanager Wouter hoort de laatste tijd veel klachten vanuit klanten over de tafels waar hij zelf juist heel trots op is. Wouter en zijn team zijn benieuwd waar deze klachten precies vandaan komen en vooral: hoe kunnen zij het aantal klachten verminderen?
- Met behulp van Partner BI heeft Wouter kunnen filteren de productcategorie ‘tafels’ en heeft hiermee een volledig overzicht gekregen van de hoeveelheid retouren en de redenen hiervan.
- Wat bleek? De grootste retourreden was dat kleur van de tafel op de foto niet helemaal overeen kwam met de werkelijkheid.
- Zorgen voor een nieuwe productfoto kan in deze case toekomstige teleurstellingen voorkomen. Partner BI geeft dus inzicht in wat jij precies kan doen om het aantal retouren te verminderen.
Continu in ontwikkeling
Partner BI is nog maar net nieuw bij fonQ en wordt continu aangevuld met nieuwe functionaliteiten. Binnenkort worden er twee nieuwe functionaliteiten gelanceerd:
- Trends en whitespots: krijg inzicht in actuele trends en het zoekgedrag van klanten, zodat je hier direct op kan inspelen.
- Klantinzichten vanuit PostNL: hiermee heb je inzicht in wie jouw producten kopen op segmentniveau. Uit de data kan bijvoorbeeld blijken dat jij oververtegenwoordigd bent in de groep klanten met een tuin, met deze informatie kan jij jouw assortiment optimaliseren.
Ben jij benieuwd geworden naar de mogelijkheden van fonQ Partner BI voor jouw business? Klik hier voor meer informatie en klik hier om direct een demo aan te vragen.