In de Seller Success Stories spreken we fonQ Partners die opvallende resultaten neer hebben gezet op het fonQ Platform. We vragen hen om hun belangrijkste tips, tricks en learnings te delen, ter inspiratie voor jou. In deze editie staat Lampenlicht.nl centraal. Marketplaces Marketeer Leonard Hernandez vertelt hoe Lampenlicht.nl met behulp van Sponsored Products het best converterende assortiment ontdekte.
Lampenlicht.nl is in 2007 ontstaan vanuit een kleine lampenwinkel in Brabant. Nu is lampenlicht.nl de marktleider in Nederland in de verkoop van verlichtingsartikelen. Sinds de oprichting is het hun missie om klanten te helpen meer ruimte voor sfeer te creëren. Inmiddels is deze snelgroeiende onderneming internationaal actief in 29 landen, waaronder Nederland, België en Duitsland. Met meer dan 3.000 artikelen op voorraad is er voor iedere consument wat wils. Een deel van deze producten verkoopt Lampenlicht.nl sinds 2020 ook op het fonQ Platform.

‘De uitdaging is om elk product uit dit grote assortiment een eerlijke kans te geven. Sponsored Products geeft ons de mogelijkheid om producten die bijvoorbeeld op onze eigen website goed lopen en op het fonQ platform nog niet, een push te geven. Ook helpt het om je nieuwe assortiment een eerlijke kans te geven op het platform. Uiteindelijk wil je dat je best converterende assortiment boven komt drijven.’
Starten met Sponsored Products
‘Zelf hebben we al vaker met Mabaya, de Self-Service tool voor Sponsored Products, gewerkt. Hierdoor wisten we wat we konden verwachten, maar bij de start heb je natuurlijk altijd wel wat vragen. Een voorbeeld hiervan is de vraag hoe conversie wordt toegerekend. Alle vragen die we hadden, hebben we met Retail Media specialist Casper Stollman kunnen bespreken en daarna zijn we gelijk van start gegaan. Als je nog geen ervaring hebt met de Self-Service tool of Sponsored Products in het algemeen, kan ik mij voorstellen dat je twijfelt. Mijn advies hierin zou zijn om gewoon te starten. Het ergste wat kan gebeuren is dat je tot de conclusie komt dat het niet werkt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er blind in moet stappen, maar Sponsored Products blijft altijd een proces van verbeteren en bijschaven. Je kan niet alles van tevoren voorspellen of weten.’
“Ik zou Sponsored Products aanbevelen aan iedereen die data gedreven en bereid is om er ook wat tijd in te stoppen. Je hebt helemaal niet superveel voorkennis nodig en als iets niet duidelijk is helpt fonQ je hier goed bij.”
Doorzetten loont
‘De onboarding was soepel, helaas verliep de start van de advertentieperiode minder soepel. In eerste instantie gaven we bijna niets uit en dit was terug te zien in de verkopen. Wellicht dat de oorzaak hiervan nog lag bij de transitie van Criteo naar Mabaya, maar we hebben deze resultaten destijds ook met Casper besproken. In het adviesgesprek gaf hij ons concrete tips en handvatten waarmee we verder konden. Nadat we de learnings uit het gesprek doorgevoerd hadden, zagen we de cijfers een stuk beter worden. Inmiddels hebben we een redelijk goede AcoS, maar zoals gezegd zijn Sponsored Products een continu proces van leren en verbeteren. Zo ben je in het begin op zoek naar de juiste campagnestructuur en de opzet van campagnes. Je moet zoeken naar de sweet spot en dat kost wel wat tijd. We zijn er nog niet, maar we weten nu wat we moeten doen en het gaat de goede kant op!’
“Probeer het steeds verbeteren van de resultaten ook een beetje als een spelletje te zien, dat houdt het leuk!”.
Eenvoudig zelf je campagnes optimaliseren
‘De tool is super toegankelijk: weinig toeters en bellen. Ik kan me voorstellen dat dit prettig is wanneer je nog nooit met Sponsored Products gewerkt hebt. Verder zijn de belangrijkste KPI’s goed inzichtelijk en real-time. Dit is fijn, omdat je dan ook beter de campagnes kan sturen. Daarnaast is het optimaliseren van campagnes vrij eenvoudig aangezien je makkelijk producten kunt uitsluiten of toevoegen. Het is ook prettig dat je kan kiezen voor een manuele of automatische campagne. Ik zou wel altijd beginnen met automatische campagnes, maar na een tijdje kan het slim zijn om voor bepaalde producten manuele CPC’s in te stellen.’
Wil jij ook aan de slag met Sponsored Products?
Seller: Log in via je partneraccount en klik op ‘mijn producten promoten’ om direct aan de slag te gaan.
Supplier of agency: Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.