fonQ onderzoekt jaarlijks binnen haar klantenbestand hoe er geshopt wordt in de Home & Living markt. Uit dit onderzoek ontstaan interessante inzichten in veranderingen in koopgedrag ten opzichte van andere jaren en verwachtingen voor aankomend jaar. Met deze inzichten inspireert fonQ haar Partners graag, zodat we samen kunnen inspelen op de beste klantreis binnen Home & Living.

Waarom klanten online winkelen
We hebben uitgevraagd wat de belangrijkste redenen zijn om online te winkelen in plaats van fysiek te winkelen. 40% van de klanten (N= 998) geeft aan dat de voornaamste reden is dat online producten makkelijker gevonden worden. Daarna geeft 36% aan dat het aanbod online groter is en dat online producten beter vergeleken kunnen worden (29%). Met een goede vulgraad van eigenschappen komen jouw producten beter naar voren in de filtering. Zo kunnen klanten jouw producten makkelijker vinden en vergelijken.
De oriëntatieperiode wordt steeds korter
Consumenten (N=929) hebben over het algemeen minder tijd nodig om over te gaan tot een aankoop. Ten opzichte van vorig jaar is het percentage consumenten dat direct of dezelfde dag een aankoop doet hoger geworden. In de productcategorie meubels oriënteert 34% van de klanten korter dan 1 week voor hun aankoop. Dit percentage ligt in de categorieën woondecoratie en koken & tafelen nog hoger: met 39% en 43%. De categorie huishouden staat bovenaan: 50% van de consumenten gaat hier binnen één week over tot aankoop. Binnen tuin is de oriëntatieperiode iets langer.

Klant shopt steeds meer met specifieke zoekopdrachten
Slechts 6% van de consumenten geeft aan dat de reden voor bezoek van de fonQ website ‘funshoppen’ is. 48% van de klanten zoekt op fonQ in een specifieke productgroep en zelfs 46% wist precies naar welk product ze op zoek waren.
Aanbod mooie producten als doorslaggevende factor

Wat gaf de doorslag om bij fonQ te bestellen? Op deze vraag kwamen meerdere redenen naar boven, maar de meest genoemde reden is het aanbod aan mooie producten (35%). Daarnaast is een goede prijs/kwaliteit verhouding ook een reden voor 28% van de klanten. De betaalbaarheid en de snelle levertijd zijn daarna de meest belangrijke factoren voor de klant (24% en 19%).
Merkvoorkeur en bewustwording partneraanbod groeit
Wanneer klanten shoppen bij (online) home & living winkels, zijn zij over het algemeen (63%) merkbewust. 26% daarvan geeft zelfs aan zeer merkbewust te zijn. 23% is neutraal en 14% is (zeer) onbewust van het merk. Wil jij verder werken aan jouw naamsbekendheid en merkoverweging? Via Sponsored Products kan jij jouw producten in de spotlight zetten. De bewustwording van het partneraanbod is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast zien we dat ook het aandeel klanten dat dit een goede toevoeging vindt is gegroeid (nu 57%, vorig jaar was dit 44%).