fonQ onderzoekt jaarlijks binnen haar klantenbestand hoe er geshopt wordt in de Home & Living markt. Uit dit onderzoek ontstaan interessante inzichten over het koopgedrag van onze klanten. Waar zoeken onze klanten naar interieurinspiratie? En welke kanalen zijn het startpunt voor online shoppen? Deze vragen worden beantwoord in het onderzoek. Met deze inzichten inspireert fonQ haar Partners graag, zodat we samen kunnen inspelen op de beste klantreis binnen Home & Living.

De drie belangrijkste inspiratiekanalen
In een eerdere blog deelden wij al dat maar liefst 46% van de klanten vindt dat fonQ hen helpt bij het vinden van hun woonstijl. Dit doen wij door via veel verschillende kanalen inspiratie te bieden. Het belangrijkste kanaal hierin is natuurlijk het fonQ Platform, maar Pinterest, Instagram en magazines zijn eveneens waardevolle inspiratiekanalen gebleken. Zo haalt maar liefst 50% van de fonQ klanten (N= 998) inspiratie van Pinterest en 41% haalt dit van Instagram. Dit aandeel is met 6% gestegen t.o.v. vorig jaar. 33% haalt inspiratie uit magazines, wat 3% minder is dan vorig jaar.
Social media als startpunt voor online shoppen
De fonQ klanten weten de shop de looks op het fonQ Platform goed te vinden. Zo’n 25% van de klanten geeft namelijk aan graag gebruik te maken van de shop de looks en hier vervolgens ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Voor de klanten die (social) media als startpunt gebruiken tijdens online shoppen, is de fonQ nieuwsbrief nog het meest populair en 45% geeft aan 1 of enkele keren per jaar vanuit daar te starten met winkelen. Daarna komt Instagram met 37% die dat aangeeft. De shop de looks, e-mails en social posts worden zorgvuldig gestyled in de laatste trends. Wil jij jouw producten hier ook in promoten? Neem dan contact op met het fonQ Mediabureau.
Op jacht naar het nieuwste assortiment
Onze klanten zitten niet stil in huis. 28% van de klanten wil de woonkamer binnenkort aan gaan pakken. De meest aangegeven reden hiervoor (29%) is dat de ruimte als niet gezellig of zelfs sfeerloos wordt ervaren. Er wordt ook gretig gezocht naar de producten die meer sfeer aan het interieur gaan toevoegen. Maar liefst 65% van de klanten zoekt meer dan 3 keer per jaar bewust naar een nieuwe collectie of nieuw assortiment op fonQ.nl. 34% hiervan doet dit zelf meer dan 5 keer per jaar. Het kan dus extra interessant zijn om jouw nieuwe producten in de spotlight te zetten met Sponsored Products. Met fonQ media bereik je miljoenen interieurliefhebbers op zoek naar het nieuwste assortiment.