Home  ›  Kennisbank  ›  Hulp & Tips  ›  Product- & contentbeleid
INFORMATIE

Hier vind je alles omtrent het verbeteren van productinformatie

Wil je starten met het toevoegen van nieuwe productcontent of wil je bestaande content aanpassen? Op deze pagina vind je alle informatie over het product- & contentbeleid bij fonQ. Daarnaast vind je hier de templates voor de eigenschappen per segment, waarmee jij jouw vulgraad kan optimaliseren.

Het contentbeleid
Dé belangrijkste eigenschappen
Meer weten? Lees hier de blogs

Het belang van goede content bij fonQ

fonQ onderscheidt zich van andere webwinkels door unieke en volledige content. Door waardevolle informatie en voordelen van een product te benoemen, nemen we keuzestress weg en helpen we de klant bij het maken van de juiste keuze. Complete en duidelijke content leidt tot meer conversies en voorkomt misinterpretaties, waardoor het aantal retouren daalt. 

Onderscheidend vermogen
fonQ onderscheidt zich van andere webshops door unieke en volledige content. We helpen hiermee de klant om een weloverwogen beslissing te maken. 

Conversie verhogend
Complete content draagt bij aan een positieve ervaring van de klant. De klant zal sneller tot aankoop overgaan én vervolgens ook sneller terugkeren naar onze website. 

Duidelijkheid en overtuiging
Duidelijke en complete content zorgt ervoor dat de klant een weloverwogen beslissing kan maken. Het kan de bezoeker net dat laatste zetje geven tot een nieuwe aankoop.  

Vermindering retouren
Duidelijke en volledige content zorgt ervoor dat het verschil tussen de verwachting van de klant en de werkelijkheid kleiner wordt. Je voorkomt misinterpretaties waardoor producten minder snel retour komen. 

SEO-optimalisatie
Middels content vergroten we onze vindbaarheid op Google. Wanneer content relevante termen en zinstructuren bevat, scoren we hoger in de zoekmachines. Dit verhoogt de traffic op onze website. 

fonQy schrijfstijl

Make it fonQy! Klik hier voor de blog
over fonQy schrijfstijl

Dé belangrijkste eigenschappen

Wil je onzekerheden wegnemen bij consumenten, een betere vindbaarheid en een hogere conversie creëren? Zorg er dan voor dat al jouw producten beschikken over de juiste eigenschappen. Hoe meer eigenschappen ingevuld zijn, hoe hoger (en beter) de vulgraad is.

Meer dan de helft van onze bezoekers maakt actief gebruik van de filtering of zoekfunctie op fonQ. Deze groep consumenten laat een uplift in conversie zien van maar liefst 65-85%.

Voor een aantal segmenten is inzichtelijk gemaakt welke eigenschappen het meest relevant zijn. De segmenten banken, stoelen, tafels en kasten vind je onder Meubels. Via Tuin vind je de segmenten outdoor dining en outdoor lounge. Zorg ervoor dat jouw producten over deze eigenschappen beschikken, zodat jouw vulgraad zometeen optimaal is.

Ga direct aan de slag met de templates per segment:

Meubels

Woonaccessoires

Tuin

Koken & Tafelen

Vloerkleden

Bedtextiel

Verlichting

 Het contentbeleid

VERKOPEN VIA FONQ

Volg onderstaand stappenplan om te zorgen dat de productcontent voldoet aan het fonQ contentbeleid. De verschillende onderdelen zijn klikbaar voor extra toelichting en concrete voorbeelden.

Productnaam

  • Schrijfwijze: [Merknaam] [Productserie/-naam] [Type product] [Afmeting, wanneer relevant] – [Variatie, bijv. Kleur of Maat] 
  • Eventueel variaties op formaat, kleur of inhoud benoemen 
  • Maximaal 70 tekens 
Lees hier meer over de productnaam
Om de zoekoptimalisatie te verbeteren en de klant zo goed en duidelijk mogelijk te informeren (op desktop én mobile) is een juiste producttitel belangrijk.

  • Merknaam, Productserie en Productnaam worden met een hoofletter geschreven. Tussenwoorden zoals ‘met’ en ‘en’ zijn met een kleine letter.
    Bijvoorbeeld: Zuiver Ridge Rib Stoel of Greenpan Padova Pannenset 5-delig met 2 Pannenbeschermers

Uitzonderingen

  • Als een product verschilt op bijvoorbeeld formaat of kleur, benoem dit dan ook in de naam.
    Bijvoorbeeld: BePureHome Bounds Bijzettafel XL of HAY Arcs Kandelaar L – Groen
  • Is een product een set? Zet er dan altijd achter uit hoeveel delen de set bestaat. Bij vier dezelfde producten schrijf je 4st. Voorbeeld: HKliving The Emeralds Theelepels 4 st. Bij vier verschillende producten schrijf je Set van 4
    Bijvoorbeeld: POLSPOTTEN Roman Vaas Set van 4 – Sunset
  • Heb je een product met een inhoudsmaat (glazen, kookpannen, karaffen etc.), dan vermeld je dit ook in de productnaam. De inhoud wordt in liters (L) geschreven.
    Bijvoorbeeld: Eva Solo Backpack Drinkfles 0,5 L

Ook belangrijk! Maximaal 70 tekens.

Korte omschrijving

  • Functioneel product: Benoem technische specificaties en de unieke eigenschappen 
  • Esthetisch product: Maak de tekst inspirerend, enthousiasmerend en fonQy! 
  • Maximaal 250 tekens 
Lees hier meer over de korte omschrijving
De korte omschrijving geeft extra lading aan het product. Is een product stijlvol en esthetisch of juist functioneel met veel technische aspecten? Als een klant een product koopt, omdat deze mooi is, krijgt de korte tekst een enthousiasmerende en fonQy insteek. Bij een functioneel product zijn de belangrijkste technische specificaties en unieke eigenschappen relevant om te benoemen in de korte tekst.

Ook belangrijk! Maximaal 250 tekens.

Bij variaties: vermeld niets over de andere uitvoeringen. Bij gekoppelde producten zijn zowel de korte als lange omschrijving bij elke variant zichtbaar. Vermeld daarom in de tekst nooit dat er meerdere varianten beschikbaar zijn. Dit is te onderhoudsgevoelig: wanneer het roze sierkussen niet meer in de collectie is en de paarse staat nog online met de tekst dat er meerdere varianten zijn, is dit verwarrend en misschien zelfs frustrerend voor de klant.

Lange omschrijving

  • Extra waarde toevoegen; wat maakt dit product bijzonder  
  • Toelichting op een bijzonder ontwerp of duurzaam thema 
  • Tips en advies voor correct gebruik 
  • Vermelding wat er precies meegeleverd wordt
  • Basis HTML is toegestaan en wordt aangeraden voor opmaak
  • Plaats hier nooit een link naar een andere site of promotie voor je eigen bedrijf 
Lees hier meer over de lange omschrijving
De lange omschrijving biedt aanvullend op de korte omschrijving extra ruimte voor productinformatie. De lange omschrijving is niet verplicht, maar wel gewenst om extra waarde toe te voegen aan het product.

Wanneer een product een duurzamer-label heeft is de lange omschrijving de perfecte plek om hier extra uitleg aan te geven. Zoals de lange omschrijving van de by fonQ Flare Fauteuil: “De arbeidsomstandigheden op de productieplaats van het product voldoen aan de BSCI Code of Conduct Principles of hebben een soortgelijk keurmerk. Hierin worden strikte voorwaarden gesteld aan bijvoorbeeld de rechten van medewerkers.”

Regels voor de tekstopmaak in de lange omschrijving zijn als volgt:

  • Vet: De tussenkopjes in een lange omschrijving maak je vetgedrukt. Verder deze vorm van tekstopmaak niet gebruiken, ook niet om bepaalde woorden extra lading te geven.
  • Cursief: De voetnoot van een lange omschrijving maak je cursief. Denk hierbij aan een ‘let op’ of een ‘tip’
  • Underlined: Onderstreepte woorden zien er voor de klant uit als een link. Gebruik dit daarom nooit. Plaats ook nooit een link in de lange omschrijving.
  • In de lange omschrijving is basic HTML toegestaan: Paragraph: <p> </p> Unorded list: <ul> </ul> Bold: <b> </b> Bullets: <li> </li> Italic/emphasis: <em> </em> Line break <br />

Productbullets

Echte USP’s en dé redenen waarom de klant dit product moet kopen; waarom en hoe maakt dit product het leven makkelijker? Denk aan: 

  • Unieke praktische voordelen en eigenschappen, benoem de belangrijkste als eerst
  • Afmetingen beschrijven met alleen ‘H x B x D cm of ‘H x Ø cm’ is niet voldoende. Geef dit een creatieve twist!
  • Meegeleverde accessoires
  • Uitleg over specifieke woonstijl
  • In de bullets worden getallen niet voluit geschreven. Correct: ‘Set van 2 mokken’
  • Minimaal 3 en maximaal 5 bullets, Liever 3 sterke bullets, dan 5 matige
Lees hier meer over de productbullets
Door bondig de voordelen van het product te benoemen, is dit in één oogopslag duidelijk voor de lezer. De producteigenschappen kunnen hierbij houvast geven, maar som geen droge attributen op.

Schrijf de bullets persoonlijk, zo kan de klant zich meteen een voorstelling maken van alle pluspunten. Denk hierbij aan:

Unieke praktische voordelen van eigenschappen

  • Vaatwasserbestendig, dus lekker makkelijk schoon te maken
  • Handige antisliplaag aan de achterkant

Waarom de afmetingen zo handig zijn

  • Inhoud van 60 liter, ideaal voor al het afval van een groot huishouden
  • Heeft een diameter van 30 cm, groot genoeg voor het hele gezin
  • Perfect formaat dinerbord: Ø 26 cm

Handige meegeleverde accessoires

  • Met de afstandsbediening vanuit je luie stoel in te stellen
  • Gemakkelijk te monteren met de meegeleverde handleiding

Waarom dit materiaal zo goed is of de combinatie van materialen bijzonder

  • Het stevige kunststof kan tegen een stootje
  • De dubbele coating beschermt tegen roest
  • Gemaakt van natuurlijk, ademend katoen

Waarom het in die specifieke woonstijl past

  • Door de natuurlijke materialen perfect voor in een landelijk interieur
  • Een echte bohemian look door de botanische print

Product- en sfeerbeelden

  • Afbeelding 1 is altijd een vrijstaand beeld met witte achtergrond 
  • Afbeelding 2 is altijd een sfeerbeeld 
  • De hoogste resolutie (minimaal 1.000 x 1.000 pixels) 
  • Zonder teksten of logo’s  
Lees hier meer over product- en sfeerbeelden
Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Het productbeeld is als eerst zichtbaar op fonQ.nl en in Google Shopping. De beelden hebben twee belangrijke rollen:

  • Productbeelden: zo goed mogelijk producteigenschappen overbrengen
  • Sfeerbeelden: overtuigen door het bieden van context

Productbeeld

Bij online shoppen worden aankopen gedaan met weinig fysieke informatie. Met goed beeldmateriaal hoeft dit geen probleem te zijn. Zorg daarom dat foto’s van goede kwaliteit zijn, zodat het materiaal en de textuur goed zichtbaar is. Goed productbeeld komt overeen met de werkelijkheid. Hierdoor weet de klant precies wat te verwachten en verlaagt de terugstuurkans. Investeren in goede foto’s verdient zichzelf terug!

Aanleverspecificaties:

  • Vrijstaand met een witte achtergrond en realistische weergave van de kleur
  • Vierkant zonder schaduw of tekst
  • Hoge resolutie, minimaal 1.000 x 1.000 pixels
  • Bestandformaat: .jpeg of .png
  • Indien beschikbaar: vanuit meerdere aanzichten

Sfeerbeeld

Mooi sfeerbeeld geeft context aan een product en biedt inspiratie. Sfeerbeelden werken conversie verhogend en laten het product meer ‘leven’. Bovendien is het formaat vaak beter in te schatten wanneer het product in een herkenbare setting staat, ook dit verlaagt de terugstuurkans.

Aanleverspecificaties:

  • Sfeerfoto in een herkenbare interieursetting
  • Gedetailleerde foto waarop de kleuren, structuur en het materiaal zichtbaar is
  • Het volledige, originele beeld in de hoogste resolutie (minimaal 1.000 x 1.000 pixels)
  • Bestandformaat: .jpeg / .png
  • Het product staat centraal: personen mogen in beeld, maar niet te dominant

Technische details

  • Afmeting, kleur en materiaal zijn vereiste velden 
  • In verband met de filtering heeft elke productgroep verplichte en aanbevolen attributen
Lees hier meer over de technische details
Door de combinatie van eigen merken, leveranciers en partners willen we het grootste en meest unieke assortiment in Home & Living bieden. We nemen de klant aan de hand bij het ontdekken van onze collectie. Zo kunnen klanten bij fonQ precies vinden wat zij zoeken. De filtering op onze website speelt een grote rol in deze zoektocht.

Daarom is het belangrijk dat de filters goed gevuld zijn met de bijbehorende producten. Voor de vulgraad van de filtering heeft elke productgroep of categorie een aantal verplichte en aanbevolen attributen. Door de technische details compleet en correct in te vullen worden de producten automatisch meegenomen in de juiste filtering. Zijn je technische details niet ingevuld? Dan is je product minder goed vindbaar!

Product variaties

Productfamilies zijn met elkaar te bundelen op de productdetailpagina. Dit is wenselijk zodat de klant in één oogopslag kan zien welke varianten van het product beschikbaar zijn. Denk hierbij aan verschillende kleuren, maten of materialen van eenzelfde soort product.

  • Alle producten uit één productfamilie dienen hetzelfde variantID te hebben, [shopcode] [unieke code]
  • De variatie eigenschappen geven aan waar de verschillen liggen tussen de producten. Let op: deze moeten wel ingevuld zijn in de attributen lijst.
Lees hier meer over de product variaties
VariantID
Productfamilies zijn met elkaar te koppelen op de productdetailpagina. Door te variëren krijgt de klant direct een overzicht van alle mogelijkheden zonder dat de klant hier moeite voor hoeft te doen. Product variaties werken daarom conversie verhogend en hebben een positieve invloed op de klantreis.

Alle producten uit dezelfde productfamilie dienen hetzelfde variantID te hebben. Het variantID bestaat uit: [shopcode]-[unieke code]. Met de unieke code geef je dus aan tot welke productfamilie het product hoort.

Variatie eigenschappen
Door middel van de variatie eigenschappen wordt duidelijk waarin de producten verschillen. De variatie eigenschappen worden de filtermogelijkheden op de website. Let op: het is wel belangrijk dat de variatie eigenschappen die gekozen worden zijn ingevuld bij de producten.

Voorbeeld
Stel je hebt twee stoelen die beschikbaar zijn in meerdere kleuren. Om deze aan elkaar te koppelen doe je het volgende:

  1. VariantID aanmaken. Ons shop ID is 2041, dus daarmee starten we het variantID. Om deze twee stoelen aan elkaar te koppelen geven we ze beide het variantID 2041-1234.
  2. De stoelen variëren in kleur, vandaar dat we bij de variatie eigenschap invullen kleur. Controleer vervolgens of je attribuut kleur is ingevuld.

In Mirakl komt dit er als volgt uit te zien

Op de website ziet het er dan zo uit

Cross-sell

Relevante bijverkoop bij het hoofdproduct, zoals:

  • Bijpassende accessoires of onderhoudsproducten
  • Artikelen die samen gefotografeerd zijn in het sfeerbeeld
  • Artikelen uit dezelfde productserie
  • Aanleveren bij fonqpartners@fonq.nl
Lees hier meer over cross-sell
fonQ helpt de klant door keuzehulp, gemak en goede service centraal te stellen. Zo dragen we specialisme uit in Home & Living. Het bieden van relevante bijverkoop door middel van cross-selling is hier onderdeel van.

Cross-selling, oftewel bijverkopen, is een manier om de klant te stimuleren meer producten in een order te kopen. Daarnaast vergroot een goede cross-sell de klanttevredenheid en loyaliteit.

Om dit te stimuleren werken wij met cross-sell posities die op meerdere momenten tijdens een koop-sessie zichtbaar zijn voor de klant. Om kwaliteit in deze bijverkoop te waarborgen, ontvangen we graag input. Zijn er bijpassende accessoires bij het product, items die samen gefotografeerd zijn of andere aanbevelingen? Laat ons dit weten via dit document en lever dit aan bij fonqpartners@fonq.nl.

De basis op orde en een extra stap zetten met product content?

Veelgestelde vragen

Hieronder lees je de veelgestelde vragen over ons product- & contentbeleid.

Hoelang duurt het voordat mijn producten worden beoordeeld?
Producten zullen binnen 2 weken na het toevoegen door het marketplaceteam worden beoordeeld.
Waarom zijn mijn producten afgewezen?
De aangeleverde productcontent voldoet niet aan de door fonQ gestelde contentvereiste. Helaas is het niet mogelijk om op productniveau feedback te geven, raadpleeg daarom altijd ons contentbeleid om te zorgen dat de content voldoet aan onze eisen.
Waarom staat er andere content op de website dan ik aanlever?
Alle sellers mogen content aanleveren. Alle beschikbare content wordt o.b.v. de EAN-code aan elkaar gekoppeld en samengevoegd in de Master in Mirakl. Het kan hierdoor voorkomen dat de content die je hebt aangeleverd anders is dan de content die online staat.
Er staat foutieve content op de website, hoe kan ik dit aanpassen?
Content kan je in eerste instantie altijd zelf aanpassen, dit kan via een integrator/direct in Mirakl/via een template. Wanneer de aanpaste content niet wordt overgenomen op de website neem dan contact op met fonqpartners@fonq.nl
Hoe gebruik ik het variantID?
Aan de hand van het variantID kunnen producten uit een productfamilie samen op de website worden getoond. Op die manier ziet de klant in een oogopslag welke varianten er van een product zijn. Het variantID heeft altijd een vaste opbouw: [shopcode] [unieke code]. Voor meer informatie zie ons contentbeleid.
Hoe kan ik gebruik maken van Cross-sell?
Wil je producten als cross-sell aanbieden? Vul dan het dit document in en lever dit aan via fonqpartners@fonq.nl.

Staat de informatie die je zoekt er niet tussen?

Stel je vraag dan via dit contactformulier en onze experts helpen je verder.