GROEIEN BIJ FONQ

Jouw producten verdienen een plek in de spotlight.

De voordelen op een rijtje  →

Veelgestelde vragen  →

Meteen aan de slag  →

Sponsored Products

fonQ is naast de ideale koopplek voor je interieur ook steeds vaker het startpunt voor zoekopdrachten in Home & Living, waardoor we een goed beeld hebben van jouw potentiële klant. Met Sponsored Products maak je hier als merk of partner optimaal gebruik van.

Geef je product een podium

Jouw producten verdienen het om in
de spotlight te staan

Verbeter je conversie

Met meer zichtbaarheid en de juiste campagne zijn je producten goed te vinden

Vergroot je omzet

Verdien je advertenties terug, stuur bij en verhoog je opbrengsten

De voordelen op een rij

Creëer campagnes, plaats je producten op een toplocatie, bekijk de performance van je campagnes real time in de portal en betaal alleen voor daadwerkelijke clicks.

Creëer meer zichtbaarheid

Zorg ervoor dat jouw producten op toplocaties staan: van homepage tot relevante categorie- en productpagina’s.

Betaal per click

Je betaalt alleen wanneer bezoekers op jouw Sponsored Product klikken en naar de productpagina gaan.
g

Draai zelf aan de knoppen

Bepaal en creëer gemakkelijk je eigen campagnes. Je selecteert zelf je producten en zoektermen en stuurt bij op basis van de resultaten.
6

Boost nieuwe producten

Wil je nieuwe producten onder de aandacht brengen of juist je bestsellers pushen? Jij kiest welke producten jij wilt boosten.

Gebruik data

Besteed je advertentie budget verstandig en maak gebruik van fonQ first party data. Daarmee bereik je direct de juiste doelgroep voor jouw producten.

Blije klanten

Door relevante producten bij het juiste publiek te tonen, zorgen we samen voor tevreden klanten.

Aan de slag?

Ben je al seller via de marketplace van fonQ? Log in op je partneraccount en klik op ‘mijn producten promoten’ om direct aan de slag te gaan.

Ben je een supplier of agency? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Waarom sponsored products?

Naast koopplek is fonQ steeds vaker het startpunt voor zoekopdrachten in Home & Living, waardoor we met onze data een goed beeld hebben van jouw potentiële klant. Met Sponsored Products maak je hier als merk of partner gebruik van.

Waar zijn sponsored products zichtbaar?

Jij draait aan de knoppen en bepaalt op welke posities jij je campagne inzet. De posities die wij  beschikbaar stellen bevinden zich op de homepagina, productpagina’s (PDP), categoriepagina’s (PLP) en zoekresultaten.

Waar zijn sponsored product zichtbaar?

Jij zit aan de knoppen en bepaalt op welke posities jij je campagne inzet. De posities die wij  beschikbaar stellen bevinden zich op de homepage, Product pagina’s (PDP), categoriepagina’s en zoekresultaten (PLP).

Hoe kan ik Sponsored
Products inzetten?

Dat is volledig aan jou. Er zijn verschillende strategieën waar je mee kunt werken in jouw campagnes: het introduceren van nieuwe collecties, het boosten van hardlopers, het uitlichten van producten met hoge voorraden of seizoens- en actiegericht adverteren.

Aan de slag?

Ben je al seller via de marketplace van fonQ? Log in op je partneraccount en klik op ‘mijn producten promoten’ om direct aan de slag te gaan.

Ben je een supplier of agency? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We kijken graag met je mee hoe jij Sponsored Products kan gaan toepassen.

Veelgestelde vragen

Hieronder lees je de veelgestelde vragen over het samenwerken met fonQ en het verbeteren van je aanbod. Staat je vraag er niet tussen, en ben je toch op zoek naar een antwoord? Stel je vraag dan via dit contactformulier en onze experts helpen je verder.

Op welke kanalen kan ik Sponsored Products inzetten?
Sponsored Products worden momenteel alleen getoond op fonQ NL.
Waar worden de advertenties getoond binnen de webshop?
Sponsored Products zijn zichtbaar in de carrousel op de homepage, in een van de carrousels op de productpagina’s (PDP) en in de lijstpagina’s (PLP) en pagina’s met zoekresultaten. Per type pagina zijn de volgende posities beschikbaar:

  • Homepage: posities 1 & 7
  • PLP & zoekresultaten: posities 3, 5, 6, 11 & 12
  • PDP: carrousel 2 (4 advertenties)

Sponsored Products is een vorm van “native advertising”. Dit betekent dat de advertenties dezelfde opmaak hebben als reguliere producten. Hierdoor hebben ze een natuurlijke uitstraling wat o.a. resulteert in een hogere Click Through Rate (CTR).

Je kunt niet handmatig kiezen om enkel zichtbaar te zijn binnen  een specifiek type pagina (PDP, PLP, zoekresultaten). Wel kun je door handmatig zoekwoorden toe te voegen of uit te sluiten voorkomen dat je op de juiste zoekresultaten pagina’s wel of niet wordt getoond.

Wat zijn de kosten van Sponsored Products campagnes?
Sponsored Products campagnes werken met een CPC-model (Cost Per Click). Zodoende betaal je alleen wanneer bezoekers op jouw advertentie klikken en naar de betreffende productpagina gaan. Je betaalt bovendien alleen achteraf en hoeft zodoende geen budget aan je account toe te voegen.

Je creëert vervolgens gemakkelijk je eigen campagnes en bepaalt daarbij zelf de biedingsstrategie waarbij je een (max.) budget per dag, per maand en/of per campagne kunt instellen. Hierdoor behoud je zelf de regie. Je selecteert zelf je producten en zoektermen, en stuurt bij op basis van de resultaten.

Hoe werkt de facturatie van Sponsored Products?
Heb je Sponsored Products campagnes lopen als seller op fonQ? Dan zullen de daadwerkelijke kliks één keer per maand worden afgeschreven van de balans in je verkoopaccount en mee worden gefactureerd met de commissies. Dan worden de facturen verrekend met de uitbetalingen. De uitbetalingen worden gedaan op de 1e en de 15e van de maand. De verrekening zul je vinden op de 15e van de maand.

Sponsored Products werkt daarnaast met een post-paid constructie. Dit betekent dat je achteraf betaalt voor de daadwerkelijke kliks die zijn voortgekomen uit je campagnes en dat je niet eerst advertentiebudget aan je account hoeft toe te voegen, of je account hoeft op te waarderen. Dit kan wel, maar is geen vereiste en raden wij dan ook niet aan.

Welke stappen moet ik ondernemen voordat ik een Sponsored Products campagne start?
Voordat je meer bezoekers naar jouw productpagina’s stuurt met een Sponsored Products campagne raden we je aan om je producten er zo optimaal mogelijk bij te zetten om de conversie te verhogen. Denk hierbij aan het volgende:

  • Zorg dat de content van je producten zo optimaal mogelijk is en dat alle relevante eigenschappen zijn gevuld. Met goede content ben je beter vindbaar en kun je de klant overtuigen jouw producten te kopen. Bekijk ook nog eens het stappenplan voor de beste content.
  • Zorg ervoor dat je producten voldoende op voorraad zijn om een campagne te voeren.
  • Zet vooraf de prijzen van je producten goed in de markt. Met Sponsored Products haal je bezoekers naar je productpagina’s, dat betekent niet dat bezoekers geen prijsvergelijking zullen doen.
  • Maak een account aan voor Sponsored Products. Klik in je verkoopaccount op ‘Sponsor my products’; je komt dan in de Campagne omgeving. Bekijk de voorwaarden voor adverteren bij fonQ en ga akkoord. (Bekijk hier de Engelse versie)
  • Nu kun je aan de slag met een campagne!
Hoe maak ik een Sponsored Products campagne aan?
Ga naar de campagne omgeving vanuit je verkoopaccount. Om een campagne te starten klik je op ‘Campagnes’ in het menu en klik dan op ‘Nieuwe campagne’. Vervolgens krijg je stap voor stap een aantal keuzes:

  • Kies een campagne naam. We raden aan een campagne naam te gebruiken dat de producten omschrijft, zoals het merk of de categorie.
  • Kies de duur van de campagne. Je kunt specifieke begin- en einddata opgeven of je kunt ervoor kiezen de campagne te laten draaien totdat je hem handmatig weer stopzet. Je kunt er op deze manier ook voor kiezen om een campagne alvast vooruit in te plannen.
  • Kies voor een budget: Ga je voor een dag budget of een budget voor de hele campagne, dat is aan jou.
  • Kies een handmatige of automatische biedingsstrategie. Ga je voor een handmatige bieding, dan geef je zelf aan hoeveel het maximum van je bod per klik zal zijn. Ga je voor automatisch, dan kies je voor de gewenste ACoS en de bieding gaat automatisch. We raden aan om bij een eerste campagne te starten met een automatische biedingsstrategie.
  • Kies de producten waarop je wenst te adverteren en sleep ze naar de kolom of zoek en selecteer ze met behulp van de zoekbalk.
  • Bepaal je zoekwoordstrategie, dit kan automatisch of handmatig.
  • Je campagne staat praktisch real-time live en de data hiervan staat dezelfde dag al in het dashboard. Daarnaast is er geen beoordelingsmoment voor je campagne, je kunt direct zelf aan de slag.
Hoe kan ik mijn campagnes het beste structureren?
We adviseren om je campagnes zoveel mogelijk op te splitsen naar strategieën, segmenten en subsegmenten en om dit helder te benoemen in de titelstructuur. Idealiter op een manier waarmee direct zichtbaar is met welke productgroepen je mee adverteert, wat je campagnestrategie is en wat je gewenste ACoS is. Dit helpt je o.a. met het eenvoudig analyseren van de resultaten in de diverse standaardrapportages.

Voorbeeld titelstructuur: Tafels | Salontafels | Nieuw Lente 2023 | ACoS 15%.

Wat zijn ACoS en ROAS?
ACoS is de afkorting voor Advertising Cost of Sale. Met dit percentage kun je het rendement van je campagnes eenvoudig evalueren. Voorbeeld: je campagne levert €1.000 op aan verkopen met een uitgave van €100, de ACoS = (100/1.000) * 100 = 10%. In andere woorden, je besteedt €0,10 aan advertenties om €1 te verdienen met de advertentie.

ROAS is de afkorting voor Return On Ad Spend. Dit is een ander percentage waarmee je wederom naar het rendement van je campagne kijkt. Voorbeeld: je campagne levert €2.000 op aan verkopen met een uitgave van €250, de ROAS = (2.000/250) * 100 = 800

Wat is een goede ACoS voor mijn campagne?
Dat is volledig afhankelijk van wat jij als adverteerder wil uitgeven aan een advertentie, maar vooral ook van het doel van je campagne. Wanneer je hoofddoel is om bewezen hardlopers te boosten mag je verwachten dat de ACoS relatief laag blijft, maar wanneer je een nieuwe collectie introduceert met SKU’s zonder product reviews en sales historie is het onrealistisch om dezelfde lage ACoS te verwachten. In dit geval kun je Sponsored Products beter gebruiken voor de extra traffic waardoor je o.a. organisch beter scoort in de lijstpagina’s. Uiteraard is een lage ACoS als adverteerder altijd wenselijker dan een hoge, maar wat laag is kan dus vooral per strategie verschillen.
Hoe werkt het biedingssysteem voor Sponsored Products?
Er wordt gebruikt gemaakt van een biedingstype waarbij jij als adverteerder exact betaalt wat je hebt geboden binnen je campagnes. Is je bod €0,90 dan betaal je dus ook €0,90 per click.
Wat is een goede CPC voor mijn advertentie?
Dat is volledig afhankelijk van de concurrentie binnen de categorieën waar je in gaat adverteren. Wanneer er geen concurrentie is kun je het beste de floorprice hanteren voor een zo laag mogelijke ACoS, maar in het geval van concurrentie betekent een laag bod dat je waarschijnlijk niet of nauwelijks zichtbaar zult worden en dus ook geen clicks en conversies realiseert.

Bij een automatische campagne met een targeted ACoS zal het algoritme zelf de juiste CPC voor bij dit doel toepassen. Bij een handmatige campagne kun je inzien of je momenteel het winnende bod hebt. Heb je dit niet, dan kun je de biedingen per product verhogen mits ze nog altijd aansluiten bij je gewenste rendement.

Hoe wordt het winnende bod bepaald wanneer meerdere adverteerders een automatische bieding hebben ingeregeld?
Wanneer meerdere adverteerders op dezelfde advertentiepositie bieden, moet er bepaald worden welke adverteerder de advertentiepositie krijgt. Het winnende bod wordt bepaald door de verwachte CTR te vermenigvuldigen met de bieding. De adverteerder die het hoogst scoort, zal de advertentiepositie winnen.
Welke resultaten kan ik per campagnestrategie verwachten?
Afhankelijk van je gekozen strategie kunnen de resultaten sterk verschillen. Dit zijn de voornaamste punten om rekening mee te houden:

  • Introduceren nieuwe collecties: dit zijn nieuwe SKU’s zonder product reviews en sales historie. Daarom is traffic op korte termijn de belangrijkste winst. Houd iets minder hard vast aan een lage(re) ACoS doelstelling en accepteer dat je rendement op de korte termijn minder zal zijn dan bij de andere strategieën.
  • Boosten van hardlopers: pas vooral op met het boosten van producten die organisch al bijna net zo goed te vinden zijn (dus bijv. een product dat organisch al op positie 9 staat boosten naar positie 5). Dit is zonde van je budget aangezien veel klanten deze artikelen organisch ook al zullen vinden.
  • Uitlichten van actieassortiment: deze advertenties zullen gezien de tijdelijk extra scherpe prijs hoogstwaarschijnlijk bovengemiddeld goed converteren.
    • Zijn je advertenties onderdeel van een fonQ brede promotie, dan neemt de kans ook toe dat de concurrentie zwaarder is. Je advertenties hebben dan nog steeds kans bovengemiddeld te converteren, maar doordat je meer moet bieden om zichtbaar te worden is je ACoS niet per definitie beter dan bij een reguliere campagne.
  • Uitlichten van seizoensgebonden assortiment: hier kun je vergelijkbare effecten verwachten als bij het uitlichten van het actieassortiment (d.w.z. een relatief hoge conversie, maar ook meer concurrentie). Door de toegenomen interesse is er logischerwijs meer inventory beschikbaar en daardoor zullen er ook aanzienlijk minder impressies worden uitgeserveerd. Blijf hier vooral je budgetten en daily max. goed in de gaten houden tijdens piekmomenten. Je kunt hier ook op anticiperen door je daily max. tijdelijk met ~20% te verhogen.
    • Het is hiermee het overwegen waard om (ruim) voorafgaand aan het seizoen je campagnes aan te zetten en middels de clicks je organische posities te boosten. Zo ben je tijdens de piek vervolgens verzekerd van meer organisch verkeer en hoef je minder te concurreren met je (relatief dure) advertenties.
Hoe kijk ik het beste naar de resultaten?
Allereerst kun je de totale performance in het selfservice dashboard zien. Daarnaast kun je per campagne kijken naar de resultaten per SKU. Als laatste heb je binnen de self-service omgeving onder het tabblad Reports de mogelijkheid om diverse rapportages uit te draaien. Zo kun je o.a. achterhalen hoeveel directe en indirecte orders er waren en welke periode(s) het beste presteerden.

Ben je niet tevreden over je resultaten (bijv. een advertentie met veel impressies maar amper clicks)? Durf in dat geval vooral om je advertentie te pauzeren en evt. vervangend assortiment toe te voegen aan de campagne.

Hoe wordt de attributie gemeten?
De self-service tool werkt met een 14 dagen post-click look-back period. Met post-click bedoelen we dat een bezoeker ook echt op een advertentie geklikt moet hebben. De advertentie alleen zien (niet klikken) en vervolgens op dezelfde dag nog kopen leidt daarmee dus niet tot conversies.

De look-back period betekent aansluitend dat wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op 1 maart op jouw advertentie heeft geklikt, een evt. conversie nog t/m 14 maart kan worden toegekend aan jouw campagne. Heeft deze bezoeker het geadverteerde product na 14 maart gekocht, dan zie je dit niet meer terug in het campagne dashboard. De advertentie kan dan nog steeds een belangrijk touchpoint zijn geweest in de klantreis, maar het leidt niet tot een conversie.

Houd er rekening mee dat producten in de hogere prijssegmenten vaak ook een langer aanschafproces kennen en daarmee een langere conversietijd hebben die buiten de 14 dagen voor attributie in de selfservice tool kan vallen.

Hoe kan ik mijn campagne(s) optimaliseren?
Ben je niet tevreden met je campagneresultaten, of wil je nog meer uit je campagnes halen? Bekijk dan deze checklist om te kijken of jouw campagnes hieraan voldoen (bekijk hier de engelse versie).

Voor aanvullend advies kun je altijd contact opnemen met mediabureau@fonq.nl.