HULP & TIPS

Stappenplan voor groei

Wil je na een goede start meer uit het fonQ Platform halen? De conversie op jouw assortiment verbeteren, de productvisits omhoog brengen of juist werken aan automatisering? Als Partner helpen we je hier graag mee. Om jou alvast op weg te helpen, is er een aantal stappen dat je kunt zetten. De stappen vind je op deze pagina.

1. Assortiments- beschikbaarheid automatiseren

  • Werk samen met een integrator
  • Bouw zelf een API integratie
  • Werk met een één-op-éénkoppeling van een derde partij

 

>  De voordelen van automatiseren

2. Scherp je aanbod aan

  • Zorg dat je prijzen marktconform zijn
  • Zorg voor een zo kort mogelijke leverbelofte
  • Optimaliseer je voorraad
  • Biedt artikelen aan die passen bij de doelgroep van fonQ

>  Direct je aanbod aanscherpen

3. Optimaliseer je productcontent

  • De kwaliteit van jouw productcontent is conform het contentbeleid van fonQ
  • Verrijk je content met rich content
  • Werk geautomatiseerd

 

>  Zet de volgende stap in content

4. Verbeter je zichtbaarheid

  • Zet Sponsored Products in
  • Maak gebruik van de andere mogelijkheden van fonQ media
  • Zorg voor een goede vulgraad van je attributen bij artikelen
  • Zorg voor een hoge klanttevredenheid

>  Meer weten over Retail Media

1. Assortimentsbeschikbaarheid automatiseren

Ontvang je dagelijks veel orders? En wil je vaarwel zeggen tegen het continu bijwerken van je productinformatie waardoor je meer aandacht kan besteden aan het ondernemen? Kies er dan voor om het beschikbaar stellen van je assortiment te automatiseren. Je zult veel tijd hierdoor besparen, omdat je vanuit één systeem al je verkoopkanalen kan beheren. Daarnaast voorkom je fouten, omdat handelingen geautomatiseerd zijn en gegevens niet meer handmatig worden ingevoerd.

Wat kan je automatiseren?

Je hebt de mogelijkheid om diverse delen van het verkoopproces op een marketplace te automatiseren:

Content

Door alle productinformatie in je eigen systeem te hebben, werk je altijd met dezelfde productinformatie. Je hoeft niet meer handmatig de productinformatie in te vullen voor jouw artikelen. Doordat je altijd bijgewerkte en heldere productinformatie hebt, zal dit een positief effect hebben op je retouren.

Offers

Je kunt in je eigen systeem jouw aanbod beheren. Denk hierbij aan de prijs, levertijd, maar ook je voorraad. Hierdoor werk je altijd met de informatie die actueel is over je aanbod op fonQ. Zeg vaarwel tegen de verschillen!

Orders

In één overzicht alle informatie beschikbaar over je open én verzonden bestellingen van fonQ. Eenvoudig je administratie op orde houden en daarnaast ook bestellingen bevestigen en annuleren. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Naast bovenstaande delen van het verkoopproces, zijn er nog veel meer mogelijkheden om te automatiseren. Denk hierbij aan facturen, retouren, maar ook data inzichten. Dit is wel afhankelijk van de manier waarop je automatiseert. Hier heb je namelijk ook nog keuze in.

 

Wil je hierover meer weten? Neem dan een kijkje op deze pagina.

2. Scherp je aabod aan

 

Levering

Klanten worden er blij van als ze de volgende dag op hun nieuwe bank kunnen zitten of hun wandkast kunnen opleuken met gezellige woonaccessoires. Een snelle levering zorgt hiervoor.

Prijs

Naast een snelle levering, willen wij onze klanten ook blij maken met toegankelijke prijzen. Neem deze twee belangrijke factoren dus mee in het bepalen van je aanbod op het fonQ Platform.

Beschikbaarheid

Zorg ervoor dat artikelen die goed converteren tijdig aangevuld zijn. Zo’n populair artikel wil je niet uitverkocht hebben, want dan mis je omzet. Valt de verkoop van een artikel tegen? Scherp dan je prijs en leverbelofte aan.

Doelgroep

Naast een scherp inhoudelijk aanbod voor je assortiment, is het ook van belang dat je in het algemeen een scherp assortiment hebt dat goed converteert. Artikelen die je aanbiedt moeten dus passen bij de doelgroep van fonQ.

Listing rotatie

fonQ stelt de eis dat minimaal 10% van je hele assortiment maandelijks moet converteren. Dit wordt ook wel lisiting rotatie genoemd. Artikelen die dus niet converteren hebben grote impact op dit percentage. Voorkom dat deze artikelen onderdeel uitmaken van je assortiment.

 3. Optimaliseer je productcontent

fonQ onderscheidt zich van andere webwinkels door unieke en volledige content. Door waardevolle informatie en voordelen van een product te benoemen, nemen we keuzestress weg en helpen we de klant bij het maken van de juiste keuze. Complete en duidelijke content leidt tot meer conversie en voorkomt misinterpretaties, waardoor het aantal retouren daalt.

Hoe zorg ik voor complete en duidelijke content?

Om je zo goed mogelijk mee te nemen in welke content het beste aanslaat op de doelgroep van fonQ, heeft fonQ een contentbeleid opgesteld. Het contentbeleid bestaat uit elementen die de content voor een product compleet maken. 

Naast de standaard content die elk product moet bevatten, zijn er nog meer manieren om jouw content te verrijken. Met deze rijke content, ook wel rich content, zet je een extra stap in je productinformatie. Lees in deze blog welke vijf tricks er zijn om de conversie van producten te verbeteren met rich content.

Bovendien heeft de manier waarop je artikelen verrijkt met content ook invloed op de kwaliteit. Door geautomatiseerd te werken voor je verkoopkanalen voorkom je dat er handmatige fouten worden gemaakt in de productinformatie én beschik je altijd over bijgewerkte en heldere productinformatie. Je kunt meer informatie vinden over automatiseren op deze pagina.

Complete en duidelijke content werkt conversieverhogend en retourenverlagend. 

4. Verbeter je zichtbaarheid

Op verschillende manieren kun je ervoor zorgen dat artikelen uit jouw assortiment beter zichtbaar zijn binnen een bepaalde productcategorie. Een betere zichtbaarheid van jouw artikelen zal uiteindelijk leiden tot meer omzet. En wie wilt dat nu niet?

In de basis is het van belang dat je er ten alle tijden voor zorgt dat klanten tevreden worden als zij een bestelling bij jou hebben geplaatst. Dit zal zorgen voor positieve reviews en voorkomt retouren.

Daarnaast zijn er nog twee manieren waarop je jouw producten kan boosten:

  1. Sponsored Products is een mooie oplossing om de zichtbaarheid van jouw artikelen te verhogen. Wil je weten wat alle voordelen zijn van Sponsored Products én hoe je zo snel mogelijk kunt starten? Ga dan naar de Sponsored Products pagina.
  2. Naast Sponsored Products heb je ook de mogelijkheid om deel te nemen aan fonQ media en campagnes. Dit zal jouw assortiment meer uitlichten en meer naamsbekendheid creëren. Ontdek hier de mogelijkheden van fonQ media.

 

Retouren verminderen?

Algemene tips om retouren te verminderen vind je hier. Is er een specifieke retourreden die vaak voorbijkomt? Dan kan je deze gericht oplossen door bijvoorbeeld de productcontent aan te passen.

Staat de informatie die je zoekt er niet tussen?

Stel je vraag dan via dit contactformulier en onze experts helpen je verder.