HULP &TIPS

Adverteren bij fonQ

Algemeen

Starten met verkopen

Productinformatie

Producten online zetten

Bestellen & verzenden

Uitbetaling & facturatie

Shopprestaties

Deelnemen aan promoties

Groeistappenplan

Adverteren bij fonQ

Meer te weten komen over hoe jij kunt adverteren op fonQ? Wil jij meer zichtbaarheid voor je producten? Lees dan hier verder.

Sponsored Products: hoe werkt dat?  →

Campagnes starten en optimaliseren  →

Facturatie en voorwaarden  →

Bouw aan je merk met fonQ media  →

Sponsored Products: hoe werkt dat?

Creëer campagnes, plaats je producten op een toplocatie, bekijk de performance van je campagnes real time in de portal en betaal alleen voor daadwerkelijke clicks. Wil je meer zichtbaarheid voor je producten om meer omzet te realiseren? Dan kun je dat bereiken door te adverteren met Sponsored Products. Bekijk hier veelgestelde vragen over hoe Sponsored Products werkt bij fonQ.

Op welke kanalen kan ik Sponsored Product inzetten?

Sponsored Products worden momenteel alleen getoond op fonQ NL.

Waar worden de advertenties getoond binnen de webshop?

Sponsored Products zijn zichtbaar in de carrousel op de homepage, in een van de carrousels op de productpagina’s (PDP) en in de lijstpagina’s (PLP) en pagina’s met zoekresultaten. Per type pagina zijn de volgende posities beschikbaar:

  • Homepage: posities 1 & 7
  • PLP & zoekresultaten: posities 3, 5, 6, 11 & 12
  • PDP: carrousel 2 (4 advertenties)

Sponsored Products is een vorm van “native advertising”. Dit betekent dat de advertenties dezelfde opmaak hebben als reguliere producten. Hierdoor hebben ze een natuurlijke uitstraling wat o.a. resulteert in een hogere Click Through Rate (CTR).

Je kunt niet handmatig kiezen om enkel zichtbaar te zijn binnen  een specifiek type pagina (PDP, PLP, zoekresultaten). Wel kun je door handmatig zoekwoorden toe te voegen of uit te sluiten voorkomen dat je op de juiste zoekresultaten pagina’s wel of niet wordt getoond.

Wat zijn ACoS en ROAS?

ACoS is de afkorting voor Advertising Cost of Sale. Met dit percentage kun je het rendement van je campagnes eenvoudig evalueren. Voorbeeld: je campagne levert €1.000 op aan verkopen met een uitgave van €100, de ACoS = (100/1.000) * 100 = 10%. In andere woorden, je besteedt €0,10 aan advertenties om €1 te verdienen met de advertentie.

ROAS is de afkorting voor Return On Ad Spend. Dit is een ander percentage waarmee je wederom naar het rendement van je campagne kijkt. Voorbeeld: je campagne levert €2.000 op aan verkopen met een uitgave van €250, de ROAS = (2.000/250) * 100 = 800

Welke strategieën kan ik toepassen?

Er zijn verschillende strategieën waar je mee kunt werken in jouw campagnes:  

  • het introduceren van nieuwe collecties 
  • het boosten van hardlopers 
  • het uitlichten van producten met hoge voorraden 
  • seizoens- en actiegericht adverteren. 

Wil je merk- of product USPs laden, dan raden we je aan om deel te nemen aan campagnes door mediapakketten af te nemen, met o.a. een nieuwsbrief positie, onsite bannering of social posts. Neem dan contact op met mediabureau@fonq.nl.  

Wat zijn de kosten van Sponsored Products campagnes?

Sponsored Products campagnes werken met een CPC-model (Cost Per Click). Zodoende betaal je alleen wanneer bezoekers op jouw advertentie klikken en naar de betreffende productpagina gaan. Je betaalt bovendien alleen achteraf en hoeft zodoende geen budget aan je account toe te voegen.

Je creëert vervolgens gemakkelijk je eigen campagnes en bepaalt daarbij zelf de biedingsstrategie waarbij je een (max.) budget per dag, per maand en/of per campagne kunt instellen. Hierdoor behoud je zelf de regie. Je selecteert zelf je producten en zoektermen, en stuurt bij op basis van de resultaten.

Hoe wordt het winnende bod bepaald wanneer meerdere adverteerders een automatische bieding hebben ingeregeld?

Wanneer meerdere adverteerders op dezelfde advertentiepositie bieden, moet er bepaald worden welke adverteerder de advertentiepositie krijgt. Bij automatische campagnes wordt het bod bepaald door de ACoS setting te vermenigvuldigen met de conversie ratio van het account en de verkoopprijs van het product. De adverteerder die het hoogst scoort, zal de advertentiepositie winnen. 

Hoe wordt de attributie gemeten?

De self-service tool werkt met een 14 dagen post-click look-back period. Met post-click bedoelen we dat een bezoeker ook echt op een advertentie geklikt moet hebben. De advertentie alleen zien (niet klikken) en vervolgens op dezelfde dag nog kopen leidt daarmee dus niet tot conversies.

De look-back period betekent aansluitend dat wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op 1 maart op jouw advertentie heeft geklikt, een evt. conversie nog t/m 14 maart kan worden toegekend aan jouw campagne. Heeft deze bezoeker het geadverteerde product na 14 maart gekocht, dan zie je dit niet meer terug in het campagne dashboard. De advertentie kan dan nog steeds een belangrijk touchpoint zijn geweest in de klantreis, maar het leidt niet tot een conversie.

Houd er rekening mee dat producten in de hogere prijssegmenten vaak ook een langer aanschafproces kennen en daarmee een langere conversietijd hebben die buiten de 14 dagen voor attributie in de selfservice tool kan vallen.

Campagnes starten en optimaliseren

Je wilt starten met Sponsored Products, maar weet niet hoe je moet beginnen. Bekijk hier de veelgestelde vragen hoe je aan de slag kunt met jouw Sponsored Products campagnes bij fonQ.

Welke stappen moet ik ondernemen voordat ik een Sponsored Products campagne start?

Voordat je meer bezoekers naar jouw productpagina’s stuurt met een Sponsored Products campagne raden we je aan om je producten er zo optimaal mogelijk bij te zetten om de conversie te verhogen. Denk hierbij aan het volgende: 

  • Zorg dat de content van je producten zo optimaal mogelijk is en dat alle relevante eigenschappen zijn gevuld. Met goede content ben je beter vindbaar en kun je de klant overtuigen jouw producten te kopen. Bekijk ook nog eens het stappenplan voor de beste content. 
  • Zorg ervoor dat je producten voldoende op voorraad zijn om een campagne te voeren. 
  • Zet vooraf de prijzen van je producten goed in de markt. Met Sponsored Products haal je bezoekers naar je productpagina’s, dat betekent niet dat bezoekers geen prijsvergelijking zullen doen. 
  • Maak een account aan voor Sponsored Products door je hier aan te melden. Je ontvangt een bevestiging per mail, waarmee je vervolgens toegang hebt tot de Campagne omgeving. Bekijk devoorwaarden voor adverteren bij fonQ en ga akkoord. (Bekijk hier de Engelse versie) 
  • Nu kun je aan de slag met een campagne! 
Hoe maak ik een Sponsored Products campagne aan?

Ga naar de campagne omgeving vanuit je verkoopaccount. Om een campagne te starten klik je op ‘Campagnes’ in het menu en klik dan op ‘Nieuwe campagne’. Vervolgens krijg je stap voor stap een aantal keuzes:

  • Kies een campagne naam. We raden aan een campagne naam te gebruiken dat de producten omschrijft, zoals het merk of de categorie.
  • Kies de duur van de campagne. Je kunt specifieke begin- en einddata opgeven of je kunt ervoor kiezen de campagne te laten draaien totdat je hem handmatig weer stopzet. Je kunt er op deze manier ook voor kiezen om een campagne alvast vooruit in te plannen.
  • Kies voor een budget: Ga je voor een dag budget of een budget voor de hele campagne, dat is aan jou.
  • Kies een handmatige of automatische biedingsstrategie. Ga je voor een handmatige bieding, dan geef je zelf aan hoeveel het maximum van je bod per klik zal zijn. Ga je voor automatisch, dan kies je voor de gewenste ACoS en de bieding gaat automatisch. We raden aan om bij een eerste campagne te starten met een automatische biedingsstrategie.
  • Kies de producten waarop je wenst te adverteren; je kunt de EANs via een CSV uploaden, of zoek en filter op categorie en sleep ze naar de rechterkolom. 
  • Bepaal je zoekwoordstrategie, dit kan automatisch of handmatig.
  • Je campagne staat praktisch real-time live en de data hiervan staat dezelfde dag al in het dashboard. Daarnaast is er geen beoordelingsmoment voor je campagne, je kunt direct zelf aan de slag.
Hoe kan ik mijn campagnes het beste structureren?

We adviseren om je campagnes zoveel mogelijk op te splitsen naar strategieën, segmenten en subsegmenten en om dit helder te benoemen in de titelstructuur. Idealiter op een manier waarmee direct zichtbaar is met welke productgroepen je mee adverteert, wat je campagnestrategie is en wat je gewenste ACoS is. Dit helpt je o.a. met het eenvoudig analyseren van de resultaten in de diverse standaardrapportages.

Voorbeeld titelstructuur: Tafels | Salontafels | Nieuw najaar 2023 | ACoS 15%.

Wat is een goede ACoS voor mijn campagne?

Dat is volledig afhankelijk van wat jij als adverteerder wil uitgeven aan een advertentie, maar vooral ook van het doel van je campagne. Wanneer je hoofddoel is om bewezen hardlopers te boosten mag je verwachten dat de ACoS relatief laag blijft, maar wanneer je een nieuwe collectie introduceert met SKU’s zonder product reviews en sales historie is het onrealistisch om dezelfde lage ACoS te verwachten. In dit geval kun je Sponsored Products beter gebruiken voor de extra traffic waardoor je o.a. organisch beter scoort in de lijstpagina’s. Uiteraard is een lage ACoS als adverteerder altijd wenselijker dan een hoge, maar wat laag is kan dus vooral per strategie verschillen.

Wat is een goede CPC voor mijn advertentie?

Dat is volledig afhankelijk van de concurrentie binnen de categorieën waar je in gaat adverteren. Wanneer er geen concurrentie is kun je het beste de floorprice hanteren voor een zo laag mogelijke ACoS, maar in het geval van concurrentie betekent een laag bod dat je waarschijnlijk niet of nauwelijks zichtbaar zult worden en dus ook geen clicks en conversies realiseert.

Bij een automatische campagne met een targeted ACoS zal het algoritme zelf de juiste CPC voor bij dit doel toepassen. Bij een handmatige campagne kun je inzien of je momenteel het winnende bod hebt. Heb je dit niet, dan kun je de biedingen per product verhogen mits ze nog altijd aansluiten bij je gewenste rendement.

Welke resultaten kan ik per campagnestrategie verwachten?

Afhankelijk van je gekozen strategie kunnen de resultaten sterk verschillen. Dit zijn de voornaamste punten om rekening mee te houden:

  • Introduceren nieuwe collecties: dit zijn nieuwe SKU’s zonder product reviews en sales historie. Daarom is traffic op korte termijn de belangrijkste winst. Houd iets minder hard vast aan een lage(re) ACoS doelstelling en accepteer dat je rendement op de korte termijn minder zal zijn dan bij de andere strategieën.
  • Boosten van hardlopers: pas vooral op met het boosten van producten die organisch al bijna net zo goed te vinden zijn (dus bijv. een product dat organisch al op positie 9 staat boosten naar positie 5). Dit is zonde van je budget aangezien veel klanten deze artikelen organisch ook al zullen vinden.
  • Uitlichten van actieassortiment: deze advertenties zullen gezien de tijdelijk extra scherpe prijs hoogstwaarschijnlijk bovengemiddeld goed converteren.
    • Zijn je advertenties onderdeel van een fonQ brede promotie, dan neemt de kans ook toe dat de concurrentie zwaarder is. Je advertenties hebben dan nog steeds kans bovengemiddeld te converteren, maar doordat je meer moet bieden om zichtbaar te worden is je ACoS niet per definitie beter dan bij een reguliere campagne.
  • Uitlichten van seizoensgebonden assortiment: hier kun je vergelijkbare effecten verwachten als bij het uitlichten van het actieassortiment (d.w.z. een relatief hoge conversie, maar ook meer concurrentie). Door de toegenomen interesse is er logischerwijs meer inventory beschikbaar en daardoor zullen er ook aanzienlijk minder impressies worden uitgeserveerd. Blijf hier vooral je budgetten en daily max. goed in de gaten houden tijdens piekmomenten. Je kunt hier ook op anticiperen door je daily max. tijdelijk met ~20% te verhogen.
    • Het is hiermee het overwegen waard om (ruim) voorafgaand aan het seizoen je campagnes aan te zetten en middels de clicks je organische posities te boosten. Zo ben je tijdens de piek vervolgens verzekerd van meer organisch verkeer en hoef je minder te concurreren met je (relatief dure) advertenties.
Hoe kijk ik het beste naar de resultaten?

In de Self-Service Tool voor Sponsored Products kun je je resultaten op 3 verschillende plekken inzichtelijk maken. 

  • De totale performance van je account is meteen bij het openen van de tool in het dashboard te zien. Afhankelijk van jouw campagne doelstellingen zie je het verloop van impressies, kliks, conversie, sales en kosten over (en in vergelijking met) een bepaalde looptijd.  
  • Bij ‘campagnes’ kun je de resultaten op campagne- en op SKU-niveau analyseren. 
  • Bij ‘Rapporten’ heb je de mogelijkheid om zelf analyses uit te draaien op verschillende niveaus. Zo kun je o.a. achterhalen hoeveel directe en indirecte orders er waren en welke periode(s) het beste presteerden.  

Ben je niet tevreden over je resultaten (bijv. een advertentie met veel impressies maar amper clicks)? Optimalisser je campagnes door tegenvallende producten te pauzeren en eventueel met alternatieve producten te vervangen. 

Hoe kan ik mijn campagne(s) optimaliseren?

Zie je dat je impressies achterblijven of wil je juist de conversieratio sneller zien stijgen. Ofwel, wil je nog meer uit je campagnes halen? Bekijk dan deze checklist om je campagne resultaten te verbeteren.  

Voor aanvullend advies kun je altijd contact opnemen met mediabureau@fonq.nl.

Kosten, facturatie en voorwaarden

Lees hier meer over de facturatie en de voorwaarden voor adverteren bij fonQ.

Wat zijn de kosten van Sponsored Products campagnes?

Sponsored Products campagnes werken met een CPC-model (Cost Per Click). Zodoende betaal je alleen wanneer bezoekers op jouw advertentie klikken en naar de betreffende productpagina gaan. Je betaalt bovendien alleen achteraf en hoeft zodoende geen budget aan je account toe te voegen.

Je creëert vervolgens gemakkelijk je eigen campagnes en bepaalt daarbij zelf de biedingsstrategie waarbij je een (max.) budget per dag, per maand en/of per campagne kunt instellen. Hierdoor behoud je zelf de regie. Je selecteert zelf je producten en zoektermen, en stuurt bij op basis van de resultaten.

Hoe wordt de attributie gemeten?

De self-service tool werkt met een 14 dagen post-click look-back period. Met post-click bedoelen we dat een bezoeker ook echt op een advertentie geklikt moet hebben. De advertentie alleen zien (niet klikken) en vervolgens op dezelfde dag nog kopen leidt daarmee dus niet tot conversies.

De look-back period betekent aansluitend dat wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op 1 maart op jouw advertentie heeft geklikt, een evt. conversie nog t/m 14 maart kan worden toegekend aan jouw campagne. Heeft deze bezoeker het geadverteerde product na 14 maart gekocht, dan zie je dit niet meer terug in het campagne dashboard. De advertentie kan dan nog steeds een belangrijk touchpoint zijn geweest in de klantreis, maar het leidt niet tot een conversie.

Houd er rekening mee dat producten in de hogere prijssegmenten vaak ook een langer aanschafproces kennen en daarmee een langere conversietijd hebben die buiten de 14 dagen voor attributie in de selfservice tool kan vallen.

Je creëert vervolgens gemakkelijk je eigen campagnes en bepaalt daarbij zelf de biedingsstrategie waarbij je een (max.) budget per dag, per maand en/of per campagne kunt instellen. Hierdoor behoud je zelf de regie. Je selecteert zelf je producten en zoektermen, en stuurt bij op basis van de resultaten.

Hoe werkt de facturatie van Sponsored Products?

Sponsored Products werkt met een post-paid constructie. Dit betekent dat je achteraf betaalt voor de daadwerkelijke kliks die zijn voortgekomen uit je campagnes. Je kunt dus meteen aan de slag en je hoeft geen advertentiebudget aan je account toe te voegen of op te waarderen.  

Heb je Sponsored Products campagnes lopen als seller op fonQ? Dan zullen de daadwerkelijke kliks één keer per maand worden afgeschreven van de balans in je verkoopaccount en mee worden gefactureerd met de commissies. Dan worden de facturen verrekend met de uitbetalingen. De uitbetalingen worden gedaan op de 1e en de 15e van de maand. De verrekening zul je vinden op de 15e van de maand. 

Heb je Sponsored Products campagnes lopen als supplier op fonQ? Dan worden de facturen één keer per maand verstuurd. Hebben we na twee weken geen betaling ontvangen, dan zullen wij dit verrekenen met openstaande bedragen.  

Wat zijn de voorwaarden voor adverteren bij fonQ?

Bouw aan je merk met fonQ media

Wil je meer engagement voor je merk en je naamsbekendheid vergroten? fonQ biedt verschillende opties om je merk sterk neer te zetten in fonQ mediakanalen. Met fonQ media kun je onder andere seizoens- en actiegericht adverteren, deelnemen aan (promotionele) campagnes, nieuwe collecties introduceren en je merk laden met shoppable content. 

Lees meer over fonQ Media  →

Lees meer over campagne en promotie deelname  →

Staat je vraag er niet tussen en wel op zoek naar antwoord?

Stel je vraag dan via dit contactformulier en onze experts helpen je verder.