HULP &TIPS
Uitbetaling & facturatie

Algemeen
Starten met verkopen
Productinformatie
Producten online zetten
Verzending & retour
Uitbetaling & facturatie
Shopprestaties
Deelnemen aan promoties
Groeistappenplan
Adverteren bij fonQ
Benieuwd naar jouw omzet, de berekening ervan en wanneer deze aan je uitbetaald wordt? Hier vind je de informatie over jouw shopsaldo en de uitbetaling.
Op deze pagina vind je informatie over:
Opbouw shopsaldo →
Uitbetaling →
Betaalstatussen →
Veelgestelde vragen →
Opbouw shopsaldo
Als seller van fonQ bouw je een shopsaldo op. In dit saldo worden alle orders, retouren en commissies verrekend. Het bedrag wat na de verrekeneningen overblijft is het shopsaldo.
Het shopsaldo vind je hier en is opgebouwd uit drie verschillende onderdelen:
- ‘Saldo in behandeling’. Dit saldo bevat alle orders die nog niet zijn afgerond.
- ‘Openstaande saldo’. Dit saldo komt voort uit alle afgeronde/ gesloten orders. Dit bedrag wordt tijdens de eerstvolgende factuurdatum uitbetaald.
- ‘Betaald saldo’. Dit is het saldo dat al is uitbetaald.
Uitbetaling
Op twee momenten per maand zorgt fonQ voor de uitbetaling van jouw shopsaldo. Hier hoef je zelf niets voor te doen. De factuurdata dat er een uitbetaling plaatsvindt zijn:
- 1e dag van de maand
- 15e dag van de maand

Betaalstatussen
Je kunt ook filteren op de betaalstatus zodat je inzicht krijgt in welke orders er wel/ niet meegenomen worden in het eerstvolgende factuurmoment en welke orders al zijn uitbetaald. Om inzicht te krijgen in welke bedragen wanneer zijn uitbetaald, kun je hier ook alle facturen downloaden.
- Status ‘Betaalbaar’. Deze orders worden tijdens de eerstvolgende factuurdatum meegenomen in de uitbetaling.
- Status ‘In afwachting van’. Deze orders zijn nog niet afgerond en worden niet tijdens de eerstvolgende factuurdatum meegenomen.
- Status ‘Betaald’. Deze orders zijn al uitbetaald. Je kunt hier ook de bijbehorende factuur downloaden.
Veelgestelde vragen
Wanneer wordt je als seller uitbetaald?
Uitbetalingen vinden plaats op de 1e en 15e van elke maand. Afhankelijk van je bank zal het bedrag binnen enkele dagen op je rekening staan.
Waarom wordt mijn betaalbare status niet uitbetaald?
Het kan zijn dat de betalingen van jouw shop op geblokkeerd staan. Dit gebeurt wanneer jouw shop opnieuw gevalideerd moet worden bij onze betaalpartner Adyen. Neem in dit geval contact op met fonqpartners@fonq.nl.
Wat zijn “Other credits” op de factuur?
“Other credits” is het krediet wat is aangemaakt vanwege terugbetalingen die buiten zichttermijn plaatsgevonden hebben. Het gaat hier om de ingehouden commissie die vanuit fonQ uitbetaald wordt naar de seller.
Wat zijn “Other invoices” op de factuur?
“Other invoices” zijn de facturen die zijn aangemaakt vanwege terugbetalingen die buiten zichttermijn plaatsgevonden hebben. Het gaat hierbij om het uitbetaalde bedrag wat teruggaat van de seller naar fonQ.
Hoe kan het dat mijn openstaand saldo een negatief getal is?
In het shopsaldo worden ook retouren verrekend. Als er een terugbetaling is gedaan buiten zichttermijn (dus nadat de order is afrond), dan was die order al uitbetaald. Hierdoor kom je dan op dat moment op een negatief saldo uit.
Hoe wordt de BTW berekend in mijn commissie?
Bij fonQ wordt de commissie inclusief btw berekend. Dit houdt in dat je over de commissie die je afdraagt niet nog een extra keer 21% btw betaald. Bij een order van 100 euro inclusief btw bereken je dit als volgt:
Commissie 15% + 1,00 euro
Verkoopprijs 100,00 x 15% = 15,00 tel hier nog 1,00 euro bij op en betaal je dus 16,00 commissie inclusief btw.
Ben je een onderneming die in het buitenland is gevestigd? Dan trek je van dit bedrag 21% btw af: 16,00 euro / 1,21 = 13,22 commissie.
Staat je vraag er niet tussen en wel op zoek naar antwoord?
Stel je vraag dan via dit contactformulier en onze experts helpen je verder.