HULP & TIPS
Starten met verkopen

Algemeen
Starten met verkopen
Productinformatie
Producten online zetten
Verzending & retour
Uitbetaling & facturatie
Shopprestaties
Deelnemen aan promoties
Groeistappenplan
Adverteren bij fonQ
Ben jij onze nieuwe seller? Welkom! Wij kijken ernaar uit de handen ineen te slaan. Om je te helpen en goed van start te gaan, vind je op deze pagina informatie over je eerste stappen op fonQ.
Op deze pagina vind je informatie over:
Algemene informatie →
Rapportageplicht de Belastingdienst →
Een shop aanmaken →
Automatiseren beschikbaarheid assortiment →
Veelgestelde vragen →
De onboarding flow
Starten met verkopen bij fonQ? Hieronder vind je het proces van A tot Z.

Algemene informatie
Checklist om te starten met verkopen →
Algemene Partnervoorwaarden →
Commissie →
Rapportageplicht de Belastingdienst (DAC7)
Wat is DAC7 en wat het voor jou betekent?
DAC7 is een nieuwe toevoeging aan de al bestaande Richtlijn 2011/16/EU die gaat over administratieve samenwerking op het gebied van belastingen. De nieuwe Europese Richtlijn DAC7 wordt in Nederland geïmplementeerd met de Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie.
Dit betekent dat fonQ als digitaal platform verplicht is om informatie over sellers die gebruikmaken van het marketplace platform door te geven aan de Belastingdienst.
Welke gegevens worden verzameld, geverifieerd en gerapporteerd?
De onderstaande gegevens zullen worden gebruikt om te rapporteren richting de Belastingdienst:
Gegevens over de verkoper (wettelijke bedrijfsentiteit)
- Volledige wettelijke naam
- Fiscaal identificatienummer, incl. land van uitgifte
- Zakelijk registratienummer toevoegen
- Btw-identificatienummer
- Geregistreerd zakelijk adres, incl. land
Als u zich identificeert als een individu dat zaken doet, dan vragen wij u om de onderstaande informatie:
- Voor- en achternaam of wettelijke benaming van de verkoper
- Hoofdadres van de verkoper
- Geboortedatum van de verkoper
- Land en stad van geboorte
- Btw-indicatienummer van de verkoper
- Identificatiecode van de financiële rekening van de verkoper
- Het fiscale identificatienummer van de verkoper (bsn, RSIN) met vermelding van de lidstaat waar dit nummer is afgegeven
Gegevens over de business die we verzamelen om te rapporteren:
- Het bestaan van elke vaste inrichting via welke relevante activiteiten worden verricht in de Unie door de verkoper
- De totale tegenprestatie die is betaald of gecrediteerd per kwartaal (commissie)
- Het aantal relevantie activiteiten waarvoor is betaald of gecrediteerd (aantal verkoop + retour)
- Ingehouden belastingen, indien van toepassing
Vanaf 1 januari 2023 is DAC7 een jaarlijkse rapportageverplichting. De door DAC 7 verzamelde gegevens worden uiterlijk 31 januari volgend op het rapportagejaar gerapporteerd aan de Nederlandse Belastingdienst. Zo rapporteren we uiterlijk 31 januari 2024 voor het rapportagejaar 2023, uiterlijk 31 januari 2025 voor het rapportagejaar 2024, enzovoort.
Een shop aanmaken
Sta je op het punt te verkopen bij fonQ? Om jouw shop volledig in te richten volgen we de onderstaande stappen.
Stap 1 - De registratie link
Als seller dien je zelf een shop account aan te maken. Hiervoor ontvang je vanuit fonQ een registratielink. Deze link is 48 uur geldig. Het is van belang dat je het shop account zo volledig mogelijk vult met informatie.
Stap 2 - Informatie in shopaccount
Het is van belang dat je het shop account zo volledig mogelijk vult met informatie. In het onderstaande overzicht is aangegeven welke informatie verplicht ingevuld moet zijn om de onboardingsflow zo soepel mogelijk te laten verlopen:
Shop
Naam en beschrijving
Verzending en retouren
Land afzender, Restitutiebeleid
Extra informatie
Mailadressen & telefoonnummers, Openingstijden, Cut-off time, Leveringsdagen, Leverbelofte, Gegevens 1e aandeelhouder
Documenten
Algemene voorwaarden shop, Bedrijfsregistratiedocument, Standaard retourenformulier
Contactgegevens
Alle contactgegevens (commercieel, logistiek, financieel)
Bankrekeningsinformatie
Naam bankrekeninghouder, Banknaam, IBAN, BIC
Stap 3 - KYC validatie
Om jullie shop gegevens te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat alle betalingen voor jullie shop slagen zal een validatie van gegevens plaatsvinden. In het Mirakl shopaccount vinden jullie een link waar jullie informatie en documentatie kunnen aanleveren.
Wanneer je op deze link klikt kom je terecht op een pagina van onze betalingspartner Adyen. Beantwoord allereerst de beveiligingsvragen voordat je terecht komt op de pagina waar je de volgende gegevens kan invullen:
- Bedrijfsgegevens + KVK-uittreksel
- Gegevensaandeelhouder + kopie ID
- Bankinformatie + bankafschrift
De status van de validatie kunnen jullie bijhouden in de Mirakl shop.
Stap 4 - Verkopen via meerdere kanalen
fonQ beschikt ook over een Belgisch verkoopkanaal en daarnaast beheren wij ook de webshop van vtwonen. Als seller is het mogelijk om ook te verkopen op deze kanalen. De onderstaande kanalen zijn beschikbaar:
- fonQ.nl
- fonQ.be
- vtwonen.nl
- vtwonen.be
Als je naast fonQ.nl wilt verkopen op meerdere kanalen, neem dan contact op met fonqpartners@fonq.nl. We helpen je verder met de juiste instellingen van de shop.
Automatiseer beschikbaarheid assortiment
Wil je net als wij, efficiënt werken en altijd werken met actuele informatie? Kies er dan voor om het beschikbaar stellen van je assortiment te automatiseren. Je zult veel tijd hierdoor besparen én fouten worden voorkomen, doordat handelingen zijn geautomatiseerd en gegevens niet meer handmatig worden ingevoerd.
Wat kan ik automatiseren?
Je hebt de mogelijkheid om diverse delen van het verkoopproces op een marketplace te automatiseren. Denk hierbij aan het aanleveren van je content waarin alle productinformatie zit van jou aanbod, het beschikbaar stellen van de prijzen, voorraad en levertijden van je aanbod, verwerken van bestellingen die je hebt ontvangen. Naast deze delen van het verkoopproces, zijn er nog veel meer zaken die geautomatiseerd kunnen worden. Denk hierbij aan facturen, retouren, maar ook het verkrijgen van data inzichten. Wat je kunt automatiseren, is wel afhankelijk van de manier waarop je automatiseert.
Hoe kan ik automatiseren?
Je hebt zelf de keuze om te bepalen op wat voor manier je wilt gaan automatiseren. Je hebt de mogelijkheid om te automatiseren door een samenwerking aan te gaan met een integrator, zelf een API integratie te bouwen of door een een-op-eenkoppeling te maken tussen jouw e-commerce platform en je verkoopkanalen.
Integrator: een derde partij die gestandaardiseerde applicaties voor jou beschikbaar stelt. Je hoeft zelf dus geen aandacht te besteden aan de techniek, kwalitatieve oplossingen én de applicatie zal continu door ontwikkeld worden. Daarnaast worden er ook nog extra functionaliteiten aangeboden om verder te optimaliseren binnen je verkoopkanalen. Heb je meerdere verkoopkanalen? Jouw integrator zorgt voor overzicht en beheer op één plek. Wil je hiermee aan de slag gaan? Volg dan de onderstaande stappen.

API integratie: zelf een API integratie bouwen door verschillende koppelingen te bouwen tussen je eigen systeem en het verkoopkanaal. Als je technische kennis in huis hebt is dit een geschikte oplossing. Daarnaast kun je het naar je eigen wensen ontwikkelen.
Een-op-een koppeling: via een derde partij een directe koppeling tussen jouw e-commerce platform en fonQ. Je bestellingen, prijzen, levertijden en voorraad zullen worden gesynchroniseerd tussen de systemen, zodat je alles kunt verwerken vanuit je eigen e-commerce platform. Deze oplossing is goedkoper dan een integrator, maar beperkt je wel in beschikbare functionaliteiten.
Veelgestelde vragen
Wat is fonQ partners?
Onze missie is om elk huis binnen Nederland en Vlaanderen een beetje fonQ te geven. Iedereen kan wel wat fonQ gebruiken. Dit kunnen we niet alleen, daarom hebben we de hulp van onze partners nodig. Met ons marketplace model kunnen partners hun assortiment aanbieden op het fonQ platform. Samen bieden we een compleet en uniek assortiment aan waarmee de klant een thuis kan creëren om trots op te zijn
In welke categorieën kan ik verkopen?
- Meubels
- Woonaccessoires
- Verlichting
- Tuin & balkon
- Koken & tafelen
- Slapen
- Huishouden
- Baby & kids
- Klussen
Wat zijn mijn verantwoordelijkheden als fonQ Partner?
Bij wie moet ik zijn als ik hulp nodig heb met het bouwen van een API koppeling?
Hiervoor moet je bij je eigen IT experts zijn. In Mirakl is er documentatie aanwezig over het leggen van de koppeling.
Wanneer word ik als verkoper betaald?
Als fonQ partner word je op de 1e en 15e van de maand uitbetaald voor de afgeronde bestellingen. Voor meer informatie over dit onderwerp kun je terecht bij Uitbetaling & facturatie.
Wat zijn mijn kosten voor het verkopen via fonQ?
Er zijn geen vaste kosten om je producten aan te bieden bij fonQ. Over de verkochte producten draag je commissie af, dit wordt automatisch verrekend met elke uitbetaling. Bekijk hier het commissiemodel.
Staat je vraag er niet tussen en wel op zoek naar antwoord?
Stel je vraag dan via dit contactformulier en onze experts helpen je verder.